Semena jsou zdrojem živin pro budoucí rostlinku, proto jsou zásobárnou cenných látek. Každý druh je svým složením jedinečný, proto je vhodné je kombinovat.
Dnes se na několik z nich podíváme.

Pohodová dýně

Je to hotový elixír zdraví. Představují bohatý zdroj bílkovin, fytosterolů, které snižují škodlivý cholesterol. Také látky, které zlepšují náladu a usnadňují usínání. Umějí se vypořádat s parazity a fungují jako dobrá prevence proti ledvinovým kamenům.

Pecičky z hroznů snižují cholesterol

Pecičky z hroznového vína jsou bohaté na vitamín E a flavonoidy (silné rostlinné antioxidanty). Tyto látky pomáhají předcházet srdečně-cévním onemocněním, vysokému tlaku, a problémům s cholesterolem. Bylo zjištěno, že extrakt ze semínek hroznů má silnější antioxidační účinky než vitamín C a E nebo betakaroten.

Sladké „granátky“ chrání chrupavku

Na antioxidanty jsou bohatá i zrníčka granátových jablek. Obsažené polyfenoly snižují riziko srdečních chorob a nádorových onemocnění – především prostaty a prsu. Příznivě ovlivňují zažívání, pomáhají proti překyselení, podporují detoxikaci a činnost ledvin. Kromě toho chrání také klouby, blokují totiž enzymy, které způsobují degeneraci chrupavky. Nejčastěji je v kuchyni používáme jako ozdobu ovocných či zmrzlinových pohárů, dortů ale také do salátů.

Konopné semínko je vhodné pro celiaky

Má jemně oříškovou chuť a dá se použít na všechny způsoby. Do salátů, těstovin, na chleba s máslem, do pomazánek či domácího pečiva. Rozmixováním semínek s vodou získáte osvěžující rostlinné mléko a v kombinaci s ovocem vynikající džus. Konopné semínko má vysoký podíl omega 3 a 6 mastných kyselin, najdete v něm všechny základní aminokyseliny, vitamíny E,B1, B2, hořčík, železo, fosfor, draslík, vápník, zinek. Navíc neobsahuje lepek, takže je vhodné také pro celiaky.

Chia mají pětkrát více vápníku než mléka

Drobná semínka šalvěje hispánské, která roste v některých zemích Jižní a Střední Ameriky v sobě mají 5krát více vápníku než mléko, 7krát více omega – 3 mastných kyselin než losos, a 2krát víc draslíku než banány. Obsahují velké množství vlákniny. Chrání srdce, mozek, játra, klouby a snižují hladinu krevního cukru.

Zanechte komentář