Správná výživa je důležitá pro zajištění růstu a vývoje dítěte a proto by měla každá maminka pro narození miminko kojit. Mateřské mléko má ideální složení – obsahuje veškeré potřebné látky.

Přecházíme na pevnou stravu

Je nepsaným pravidle, že na pevnou stravu by se mělo pomalu začít přecházet po 6. měsíci života. To již mléčná výživa nestačí zajistit dostatečný přísun energie a dalších potřebných látek. Vhodnější je začít zeleninovými příkrmy, mají neutrální chuť. Ovoce je sladké, děti si na sladkou chuť brzy zvyknou a budou odmítat stravu nesladkou.

Ze zeleniny je vhodná mrkev, cuketa, brokolice, dýně, špenát nebo brambory. Začínejte jedním druhem a další volte až po několika dnech. Zeleninu dětem podávejte vařenou, nesolenou a rozmixovanou. Postupně do pyré přidejte vařené maso (drůbež, krůtí, králičí).

Z ovoce jsou vhodná jablka, hrušky, banány nebo meruňky. Můžete je zařadit jako dopolední nebo odpolední svačinku.

Od ukončeného osmého měsíce můžeme do jídelníčku zařadit bezlepkové obilniny (rýže, kukuřice, jáhly, pohanka, amarant, quinoa).

Kolem jednoho roku by dítě mělo jíst stravu stejné konzistence, nikoli složení, jako dospělí. Ideální úpravou je vaření, dušení či pečení.

Dejte pozor na…

Dětem do jednoho roku života do jídelníčku nezařazujte potraviny obsahující lepek – těstoviny, sušenky, piškoty. Ani mléčné výrobky (jogurty, mléčné pochoutky, tvaroh – ten obsahuje hodně bílkovin, které zatěžují nedozrálé dětské ledviny) do jednoho roku nejsou vhodné, dětem plně postačí kojení nebo umělá výživa.

Další nevhodné potraviny jsou především uzeniny, tučné maso, ořechy, kakao, koncentrované ovocné džusy, zmrzlina, koření, sladkosti, smetanové krémy.

Potraviny vyvolávající nejčastěji alergie jsou citrusové plody, kiwi, bobulové ovoce, ořechy, mandle, rajčata, med, mléčné výrobky nebo luštěniny.

Zanechte komentář