Že už jste o ní slyšeli, ale nevíte přesně, o co se jedná? Lesní školky jsou alternativou pro předškolní vzdělávání dětí ve věku 3 – 6 let. Primární znak pro tento typ školek je výuka ve venkovním prostředí a za každého počasí. Nejdůležitějším principem výchovy a výuky je rozvoj dovedností dítěte vlastními silami a v kontaktu s přírodou. Odpočinek pak probíhá v zázemí nejrůznějších podob – jurty, chatky či maringotky. Vše upraveno pro potřeby dětí. Děti však nejsou ochuzené ani o návštěvy divadel či muzeí.

Charakteristika školek

Základem je celoroční pobyt ve venkovním prostředí, kde se uskutečňuje realizace všech aktivit a činností. Pro pobyt se volí především prostředí lesní, zázemí je samozřejmě vyhřívané. Velkou výhodou je menší počet dětí, kterých je maximálně 15. Velký důraz je kladen na komunikace s rodiči a předpokladem je také vzájemná důvěra. Nejdůležitějším východiskem pro vzdělávání dětí jsou přirozené situace, spontánní hry a přímé zkušenosti dětí, které se rozvíjejí v souladu s platným kurikulem pro předškolní vzdělávání.

A proč právě les?

Důvodů je hned několik – les je brán jako hřiště, příroda i učitelka. Dětem nabízí vše, co potřebují – překážky, které musí překonávat, vybírají si místa, na která si troufnou, poznávají přírodu kolem sebe. Pokud si chtějí chvilku odpočinout, les jim nabídne klidné místečko, odkud mohou nerušeně pozorovat dění kolem sebe, naslouchat šumění stromů a zvuků lesa.

Učitelé připravují programy v souladu s ročním obdobím a místem, které se pro daný den stává „učebnou“. Přírodní materiál se často stává dětským pomocníkem – klacík nahradí tužku a písek papír, klacík spolu s kamínky skvěle zní coby hudební nástroj, který děti doprovází při zpěvu. Kamínky se krásně počítají. Díky přírodnímu prostředí mají děti jedinečnou možnost poznávat okolní svět všemi smysly. Pozorují a mohou přemýšlet, pro koho mají význam lesní plody, koho uvidí sedět na lučním kvítí.

Školky také připravují své vlastní slavnosti a jarmarky. Rodiče tak mohou vidět, jak jejich děti ve školce „fungují“.

Děti samozřejmě nejsou ochuzené ani o „hluk“ města, neboť celoročně cestují veřejnou dopravou a navštěvují různé kulturní akce ve svém okolí.

V rámci tohoto typu vzdělávání se u dětí více rozvíjí kreativita a hrubá motorika, bývají méně nemocné a pobyt v přírodě má příznivý vliv na děti s ADD a ADHD – více se koncentrují, aktivity a pobyt v přírodě jim ulevují od symptomů.

Zanechte komentář