V prvních měsících života rostou děti velmi rychle, pro správný růst a vývoj proto potřebují celou řadu látek, vitamínů a minerálů. Patří mezi ně i železo.

Nedostatek železa

V lidském těle se tato minerální látka vyskytuje jako součást hemoglobinu ( klíčová část červených krvinek, které mají za úkol roznášet kyslík) a v podobě myoglobinu (červené barvivo – zásobuje kyslíkem svaly). Také má velký podíl na ochraně organismu, je tedy velice důležité pro správné fungování imunitního systému. Velmi důležité je i v případě kognitivních funkcí, k nimž patří vnímání, schopnosti učit se a udržet pozornost.

Při nedostatku železa se jedná o chudokrevnost (anémie), která způsobuje především snížení obranyschopnosti organismu. Projevuje se různými způsoby. Mezi nejčastější projevy patří nedostatek energie, únava, bledá kůže, větší náchylnost k infekcím. U některých dětí se zhoršuje vnímání. U kojenců a batolat může být nedostatek železa příčinou opožděného psychomotorického vývoje.

Kde se železo vyskytuje

První přísun získávají děti z mateřského mléka. Pokud začínáte dětem dávat příkrmy, měly by obsahovat dostatečné množství železa. Jeho vstřebávání také lze podpořit dostatečným přísunem vitamínu C.

Železe není obsaženo jenom ve špenátu. Najdeme jej, v dobře vstřebatelné formě, v mase a rybách. Dobrým zdrojem železa jsou i játra. Mezi zeleninou je to pak petrželová nať, pažitka, brokolice, zelí či zelená listová zelenina. Z ovoce jsou to především broskve, meruňky, rybíz, borůvky, švestky nebo hroznové víno.

Železo sde nachází také v luštěninách a obilovinách, které můžeme zařadit do jídelníčku již v prvním roce života.

V období růstu je potřeba železa poměrně velká, proto je vhodné dbát na jeho pravidelný přísun. Železo lze také dodávat pomocí celé řady potravinových doplňků.

Zanechte komentář